[ APAKAH FACEAPP HARAM ? ] Sedang Viral Aplikasi "FaceApp", Berhati-Hatilah…


Artikel Terbaru :



  Ayo  Jalan Terus  - APAKAH FACEAPP HARAM?

Tiba-tiba ada fatwa Edit Foto Haram...

1. Hukum foto, dari awal ulama beda pendapat, ada yang membolehkan selama tidak untuk diagungkan dan diniatkan menandingi ciptaan Allah.

2. Mengedit foto kalau disertai keyakinan pasti seperti itulah nanti dia tuanya, ini masuk mendahului takdir, karena memastikan sesuatu yang belum terjadi.

3. Kalau edit foto tidak dengan keyakinan seperti itu, kebanyakan orang cuma penasaran dengan aplikasi FACEAPP yang lagi booming, dimana letak haramnya...? Bukan meramal, tak pula memastikan sesuatu yang belum terjadi, juga tidak bertujuan menandingi ciptaan Allah.

Kita ingin fatwa yang dishare itu tidak tergesa-gesa, tetapi dengan pemahaman utuh dan lengkap atas sebuah perkara, sehingga lahirlah fatwa yang tepat dan meyakinkan. Jangan obral fatwa.

Wallahu a'lam.

(Ustadz Ispiraini)





Sedang Viral Aplikasi "FaceApp", Berhati-Hatilah… Ternyata Aplikasi ini...

  Ayo  Jalan Terus  -  Dalam minggu ini sudah tertular seluruh dunia. Ramai orang melihat wajah mereka sendiri dan kawan menghantar gambar diri mereka sekarang, dan wajah di tahun-tahun akan datang.

FaceApp, aplikasi viral telah memberi pengguna telepon pintar untuk menukar ekspresi wajah mereka. Ramai wajah mereka yang kelihatan tua. Tetapi pada saat yang sama, pengguna telah memberikan aplikasi FaceApp kuasa untuk menggunakan gambar mereka dan nama untuk tujuan apapun yang dikehendaki.
Isu privasi dan akses pengguna
Menurut laporan Forbes dan GQ, aplikasi FaceApp yang berusia dua tahun itu mencetuskan berbagai isu berkaitan privasi maklumat penggunanya. Aplikasi tersebut tidak mempunyai akses kepada foto anda yang disimpan di dalam telepon.
Bagaimanapun, ia mempunyai akses kepada setiap foto wajah anda yang dimuat ke aplikasi tersebut untuk disunting.

Ia menambah, membolehkan FaceApp menyimpan foto yang disunting di dalam pengkomputeran Cloud, meskipun pengguna memilih untuk tidak syncronize dengan foto tersebut.
Adakah maklumat wajah anda bakal dinanfaatkan?
Jika sebelum ini trend #10YearsChallenge dan kali ini FaceApp pula mendominasinya sehingga 150 juta pengguna sudah mengunduh aplikasi ini.
Nampak seperti aplikasi biasa yang lain, namun ada yang mengatakan sebaliknya. Ini kerana FaceApp mempunyai kuasa untuk akses galeri anda, malah gambar anda akan dimuat naik ke cloud.
Jika dimuat naik ke cloud, ramai penggodam akan dapat akses cloud itu dengan mudah, lalu boleh menggunakannya untuk kepentingan diri mereka. Malah, hal pribadi anda juga mungkin boleh dijual kepada pihak ketiga dan jika term tersebut berlaku, jangan terkejut jika wajah anda digunakan untuk promosikan produk-produk di pasaran dan sebagainya.
Dan kita perlu berpikir dan ambil pelajaran dari kasus Cambridge Analytica. Adakah anda semua masih ingat kebocoran data 773 juta email dan password?
Menurut syarat penggunaan (terms of service), pengguna menyetujui syarat berkenaan menggunakan foto, nama, katanama, suara “secukupnya untuk mengenal pasti identitas pengguna.”
Jika anda setuju dengan term tersebut, anda memberikan FaceApp, di antaranya, hak selamanya, tidak boleh ditarikbalik, tidak eksklusif, tanpa royalti, di seluruh dunia, dengan bayaran penuh, boleh digunakan semaunya, diubah, diterbitkan, digunakan untuk menciptakan foto lain, diedarkan, dan digunakan di khalayak awam dan dipamerkan.
Memang panjang dan rumit, namun secara mudahnya, anda secara sadar atau tidak sadar membenarkan FaceApp menggunakan foto anda yang disimpan dalam pengkomputeran Cloud untuk aktifitas apapun, tanpa royalti, sampai kapanpun.

Sumber: Denaihati




republished by AYO JALAN TERUS -   Good Day Good News :)  



Good Day Good News


Artikel Terbaru :


Back to Top